Hvitvasking av sosiale bevegelser


– Catboy

Inspirasjonen til denne teksten kom etter å ha lest en kronikk av Frank Rossavik i aftenposten i Juni i år. Rossavik utfører et kvalmt stykke beggesider-isme hvor han antydet at skeive har selv delvis skyld i tilbakeslaget mot pride og den skeive bevegelsen. Selvfølgelig med det evinnelige maset om drag-queens, kink i pride og barnevennlighet.

Denne teksten handler om hvordan konservative og moderate tendenser innad i den skeive bevegelsen som forsøker assimileringspolitikk, er med på å skape splittelser ved å kaste enkelte skeive identiteter under bussen. De gjør dette i håp om å bli respektert av normie-samfunnet, AKA cishet-patriarkatet. Men denne teksten handler først og fremst om fenomenet hvitvasking, og hvordan vi kan lære av historien fra tidligere sosiale bevegelser slik at våre sosiale bevegelser kan unngå å bli hvitvasket. Så da passer det å begynne med svarte amerikaneres borgerrettighetskamp i USA.

Hvitvaskingen av Martin Luther King jr.

Det vil kanskje overraske enkelte folk på venstresiden at det var President Ronald Reagan som signerte lovforslaget om innføring av Martin Luther King jr. -dagen som offentlig markering og fridag i USA. Men det er mindre overraskende hvis man ser på det i lys av en bevisst konservativ strategi i å hvitvaske MLK. En måte de gjorde dette på var å skape en kontrast til mer radikale borgerrettighetsforkjempere som Malcom X.

Riktignok hadde MLK og MX uenigheter seg i mellom, men de var ikke ulike som folk skal ha det til, og sto definitivt på samme side i kampen for svarte borgerrettigheter i USA. Vi som har lest eller hørt mer enn bare «I Have a Dream»-talen er klar over hans radikale tilbøyeligheter. I «Letter from Birmingham Jail» advarer han mot «the white moderate», og mot slutten av livet ble han bare mer og mer kompromissløs. En av de aller siste talene før han han ble drept i et attentat, oppfordret han til å kreve reparations (pengeoppreisning) til etterkommere av slaveriet i USA: «Now when we come to Washington in this campaign we are coming: TO GET OUR CHECK!»

Ved å hvitvaske MLK sine radikale politiske uttalelser, og mytologisere ham til en slags snill svart julenissefigur, kan konservative hevde at «if he was alive today», ville han stått på deres side og vært imot Black Lives Matter og kampen mot politivold mot svarte, eller vært mot undervisningen av såkalt «Critical Race Theory». Fox News og republikanske politikere gjentar disse historieforfalskende talepunktene hver januar, år etter år, når det nærmer seg MLK-day 15/1.

I virkeligheten var MLK en svært kontroversiell figur i årene rett før og etter hans død, og populariteten hans avhengte veldig om man spurte svarte eller hvite. I en gallup-meningsmåling i 1966, var hans «approval rating» på 27% blant hvite Amerikanere og 84% blant svarte. Liknende meningsmålinger viste at en høy andel hvite (50%) mente at han «skadet rettighetskampen». Blant svarte som var uenige med ham, var den største andelen (21%) folk som mente at han ikke var radikal nok i borgerretighetskampen, mens bare 8% av svarte mente han var for radikal. Selv etter han ble drept, hadde han en svært høy «disapproval-rating» (75%) blant hvite, og nesten en tredjedel av hvite mente at attentatet var selvforskyldt: «he had it coming».

Det var først på midten av 70-tallet at hvite begynte å se på MLK med nye øyne. Denne gradvise hvitvaskingen av MLK ble svært nyttig for høyresiden. De klarte å avradikalisere borgerretighetskampen ved å skape et falskt skille mellom helgenen MLK og de skumle raddisene i Black Panther Party. Dette er nyttig for de reaksjonære kreftene som har mye å tjene på å splitte og herske en sosial bevegelse. Denne prosessen kulminerte i Ronald Reagan sin innføring av MLK-dagen som offentlig fridag i 1983. For hvitvaskerene var Martin Luther King jr. mer nyttig død enn levende. Som død, har han ingen tilsvarsrett, og dermed kunne man forvrenge minnet hans til å bli en moderat, eller til og med en konservativ figur.

Interseksjonen mellom skeive og svarte borgerrettighetskamper i New York fra 1969

Hovedpoenget med å snakke om hvitvaskingen av MLK og den svarte borgerretighetskampen i USA, er å sammenlikne med liknende prosesser som skjer rundt ordskiftet rundt den skeive bevegelsen og pride. Ikke bare er prosessene like, men det er heller ikke tilfeldig at det har historisk vært sammenkoblinger mellom de to sosiale bevegelsene. Denne delen av teksten handler om hvordan de skeive bevegelsen hadde sterke koplinger til den svarte borgerrettighetskampen siden Stonewall.

Mens Stonewall-opprøret foregikk, satt Afeni Shakur i varetekt i New Yorks kvinnefengsel, mens hun var gravid med den fremtidige rapperen 2PAC. Hun og Angela Davis var en del av et rettsoppgjøret som omhandlet «the Black Panthers 21». De ble senere løslatt etter hennes legendariske kryssforhør av en mannlig undercover-politiinformant. Der klarte hun å bevise at det var de infiltrerende politiinformantene som var de som forsøkte å agitere til terror, og ikke Shakur eller noen av de arresterte Black Panthers-medlemmene.

Mens hun satt i varetekt i New Yorks kvinnefengsel oppdaget hun at hun var skeiv. Kvinnefengselet lå bare noen kvartaler unna Stonewall Inn. Imens Stonewall-opprørene foregikk over flere helger, ble det opprettet kontakt mellom arresterte stonewall-aktivister og Black Panthers-medlemmer i Kvinnefengselet. Etter Shakur ble løslatt ble hun en viktig aktivist for både svarte og skeive rettigheter, og det var sterke sammenkoblinger mellom Black Panthers og den radikale skeive New York-organisasjonen Gay Liberation Front.

På samme måte som det finnes krefter som har ting å tjene på å skape skiller mellom de moderate og radikale kreftene innad i de forskjellige sosiale bevegelsene, er det også en tendens å sette forskjellige sosiale bevegelser opp mot hverandre. Da er det viktig å huske på at det har alltid finnes aktivister som har sett sammenkoblingene og de naturlige alliansene mellom undertrykte grupper, også lenge før ordet «interseksjonalitet» ble oppfunnet.

Hvitvasking av skeiv kamp

Denne teksten handler ikke om regnbuekapitalisme, men den kapitalistiske regnbuen danner en enorm skygge over hele denne teksten. Likevel ønsker jeg å ignorere denne bøygen som heter politisk økonomi, og holde meg kun til politikk, aktivisme og politisk historie.

I det siste har jeg lagt merke til en tendens til å gjøre en liknende hvitvasking av Pride, stonewallopprøret, skeiv historie og den skeive rettighetskampen. Frank Rossavik er en nyttig idiot for disse, og fortjener en Ernst Röhm-medalje. Når folk forsøker å dele skeive identiteter opp mellom de som fortjener eller ikke fortjener rettigheter, da hjelper man fascistene i prosessen med å utrydde oss alle.

Særlig i Storbritannia finnes det en betydelig gruppe homoseksuelle kulturpersonligheter, intellektuelle og politikere, som har blitt oppslukt av TERF-bevegelsen eller blitt truscum. Målet deres er å klippe vekk LGB fra TQ+. I virkeligheten er medlemsmassene dominert av cishet boomere, og finansiert av mørke penger fra Heritage Foundation. Men de pusher lesbiske og homofile boomere foran seg til å være fanebærere. En viktig aktør her er LGBAlliance, startet av tidligere UK Gay Liberation Front-medlem Bev Jackson. Her må det sies at den opprinnelige GLF, både i USA og Storbritannia, var ekstremt transinkluderende og forut for sin tid på 70-tallet. LGBA derimot er en transfob hatorganisasjon som får økonomisk støtte fra staten TERF island. Og selv om de kaller seg «LGB Alliance», er de fleste talspersonene deres som Graham Linehan ekstremt bifobe.

(TW: Holocaust) I tillegg til å drive med historieforfalskning når det kommer til Stonewallopprørene og skeiv kamp, driver disse gruppene historieforfalskning om Holocaust. Nazi-tyskland skilte de ikke mellom homofile og transpersoner, for nazister tilhørte de samme kategori av kandidater til gasskamrene. TERFer tar nazistenes propaganda for god fisk, og påstår at transpersoner ikke var utsatt for folkemord, pga. nazistenes manglende forståelse på forskjellen mellom homofile og transpersoner.

La oss aldri la Pride bli til Ronald Reagans MLK-day. Fuck høyrehomoer, lesbiske TERFer og assimilasjonister! Fuck regnbuekapitalisme!

QUEER LIBERATION!

(Man kan lære mer om dette om man går på youtube og søker etter videoen «The Whitewashing Of Martin Luther King – SOME MORE NEWS».)