Skeive anarkister på museet


-Urokråka

-Foto: Nadja Caroline Andersen / Trondheim kunstmuseum

Hva gjør en gjeng anarkister med tilgang på et museum?

Jeg skal ikke grave dypt i dynamikkene når man som anarkist interagerer med slike type institusjoner eller komme med noen formaninger om hva som er riktig måte å posisjonere ett slikt samarbeid. Noen ganger er det gøy å gripe an mulighetene og det var det også da skeivt opprør hadde museums take over på Trondheim kunstmuseet i forbindelse med utstillingen “The Future is …”.

“Pervertert (U)rettssystemet” og “black trans lives matter” var fanene som flagret fra fasaden på trondheim kunstmuseum. I lys av skeivt kulturår og markeringen av 50 år siden avkriminaliseringen peker disse salgordene mot hvordan skeive er utsatt i interaksjon med statens maktapparater og oppfordrer oss til å undergrave maktapparatene og fortellingene om dem. Inne i museet hadde Ivar Matlaus bokkafe satt seg opp med slitte punkete møbler, et drøss til av bannere og plakater, samt et utvalg av bøker fra bokkafeens inventar. Det var også satt opp utstilling av kunst fra aktivister i skeivt opprør sitt nettverk.

Det strømmet til med folk fra det skeive og Anarkistiske Trondheim. Gjennom dagen var det duket for aktiviteter i ånden av å pervertere (u)rettssystemet. Først var det workshop om Helse hvor oppgaven var å kartlegge skeives interaksjoner med helsevesenet og å tegne et kart over hvordan et utopisk helsesystem kunne sett ut. Dette var etterfulgt av en workshop om utopisk beredskap hvor vi utforsker hva slags muligheter som ligger i systemkollaps og hvordan vi kan forberede oss på noe bedre samt hvordan manifestasjonen av utopi kan gjøre oss bedre rustet til å håndtere kriser.

Etter dette var det duket for sex prat med smak av fremtiden hvor deltakere svarte på spørsmål om seksualitet og utopi omgitt av grønnsaker og planter med en noe eksentrisk halverotisk film spillende på loop. Utover kvelden ble det så middag og “Fremtiden er grønn” et bohemsk forspill der deltakere satt rundt et langbord og diskuterte museets samling og jesus sin status som trans ikon med stigende promille fasilitert av den grønne fe, absinth. Så gikk forspillet over i enda festligere lag og “Utopisk scifi dansefest” med muligheter for omkledning og oppsminking mens DJ Ranja snurret plater med futuristiske toner.

Ble Trondheim Kunstmuseum pervertert, var det perverst fra før av? Disse er spørsmål jeg ikke tør svare konklusivt på. Men I det store og det hele en fabelaktig aften med gjennomgående god stemning om jeg får si det selv.


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *